środa, 21 lipca 2021

Co warto wiedzieć zaczynając przygodę z bitewniakami

 Tym razem po polsku bo mi się napisała długa odpowiedz na pytanie:
"Od czego zacząć zabawę z tego typu grami? Moje jedyne doświadczenie w tym temacie to tak na prawdę walki w D&D" I wydaje mi się, że dobrze by jak najwięcej taki odpowiedzi wisiało w internetach w zasięgu googla bo to z fejsbuka w sposób nieunikniony zniknie w jego trzewiach No więc.. oto moja odpowiedz

Prosta odpowiedz jest taka:

Są na tym świecie dwa gatunki gier: Gry Games Workshop i gry nie Games workshop (oczywiście to bardzo nieintuicyjny na pierwszy rzut oka podział ale sprowadza się do tego: że Gry GW są wszędzie dostępne i oferują ci całe pakiety experience: Od zasad przez figurki po farbki, są ludzie, którzy nigdy poza ten zamknięty światek nie wychodzą (a same gry w portfolio są bardzo odmienne w klimacie od walk fantasy po fantastyczne rugby).

Jeśli szukasz graczy to jest najłatwiej znaleźć takich grających w gry GW właśnie.

Główną wadą GW jest wysoka cena.

Gry GW sztandarowe to Warhammer 40000 (sci fi) i Age of Sigmar (fantasy) ale GW wydaje też sporo znacznie ciekawszych gier skirmishowych.

IMHO ta druga kategoria - czyli gry nie GW są znacznie ciekawsze ale to jest straszliwie rozległe pole działania w którym musisz sobie dobrać zasady figurki i znaleźć graczy o podobnych zainteresowaniach co może nie być łatwe - choć i tu są gry bardzo popularne oferujące zasady i od razu figurki do nich jak Bolt Action i Flames of war (II wojna światowa), Infinity i Star wars Legion (Sci fi) czy historyczne gry jak Saga, Hail Cesar czy Black powder.

I teraz główny podział gatunkowy (a w zasadzie dwa podziały)

Gry bitewne są historyczne albo fantastyczne, a w obu kategoriach dzielą się na gry mass combat i skirmish.

Podział historyczne / fantastyczne nie ma co rozwijać. Warto jednak wspomnieć że historyczne mają tą przewagę, że jak masz rycerza to w każdy system zajmujący się podobną epoką historyczną pograsz tym samym modelem, natomiast światy fantasy mają modele dość specyficzne często.

Skirmish jest trudno definiowany - tłumaczenia jako potyczka niewiele nam mówi ale uogólniając to by był system który obsługuje od jednego do kilkudziesięciu modeli (arbitralnie powiedzmy 50 ciu) na stronę.

Zwykle te z małą ilość modeli są bardziej skomplikowane i zbliżone do gier rpg (często mają systemy kampanijne w których modele które przeżyły grę zdobywają doświadczenie i rozwijają się) ale to nie znaczy, że musza być trudne i skomplikowane. Natomiast te większe muszą być ze swej natury bardziej prostsze.

Systemy mass combat zwykle w jakiś sposób agregują modele na zbiorcze podstawki bo używają dużej ilości modeli.

Z tego co piszesz wnioskuje, że najbardziej interesowałby cię skirmish fantasy. Gra w której grało by się kilkoma-kilkunastoma modelami w stylu potyczek ze wspomnianego DnD.

Jest tu naprawdę spory wybór na rynku.

Od darmowej Wojnacji, przez ospreyowego Frostgrejva albo Władcę Pierścieni z Games Workshop (które całkiem fajnie działa w małych scenariuszach i ma wersje mini skirmich Battle companies- choć zwykle jest grany jako gra z większą ilością modeli) po trudniej dostępne i bardziej niszowe gry jak Song of blades and Heroes, Sellswords and Spellsingers, 2d6 Sword and sorcery - czy systemy stworzone konkretnie pod Dnd (ale chyba aktualnie nic nie jest produkowane w tym klimacie - było kilka gier ale nie są wspierane i produkowane od wielu lat).

Najlepiej popatrz po sklepach internetowych i stacjonarnych, popytaj w co się gra i zobacz co jest dostępne.

Najtaniej na pewno w 1:72 ale o fajne modele fantasy w tej skali jest bardzo trudno więc raczej jesteś skazany na modele 28mm - ale z drugiej strony to najpopularniejsza skala więc jest w niej dostępne dosłownie wszystko - w tym fajne modele DnD miniatures.