czwartek, 10 lutego 2011

Battlefront Train / Krótki wpis rozwiewający wątpliwości.

Na dniach Battlefront wypuści model polskiego pociągu pancernego z września 39.
Wobec wątpliwości, a zwłaszcza niewiary w jego historyczna poprawność postanowiłem napisać kilka słów o tym, i  co dokładnie ma przedstawiać..
Po zakończeniu wojny z Bolszewikami postanowiono zredukować ilość wszystkich środków walki, w tym pociągów pancernych. Podjęto decyzję o pozostawieniu w służbie tylko najlepszych i najnowocześniejszych jednostek, a jednocześnie zdając sobie sprawę z technicznej dominacji sowieckich wagonów opartych na 4 osiowych pullmanach i posiadających 2 wierze artyleryjskie pozostawione w służbie znacząco zmodyfikować.
Pierwsze nowe konstrukcje powstały już w październiku 1920. Zbudowano wtedy pociąg nazwany Generał Veygand, ostatecznie wprowadzono do służby jako Generał Sosnkowski.
Wagony artyleryjskie spełniały wytyczne dowództwa jednak nie były tak doskonałe techniczne jak sowieckie oryginały oraz nie miału 360 stopniowego pola ostrzału. Były to wagony Typu I których konstrukcji po testach i ewaluacji postanowiono nie rozwijać i był w nie wyposażony tylko jeden pociąg – Generał Sosnkowski właśnie PP 13 we wrześniu 39.
Wagon Typu II/ Type Ii notice difference in   turret mounts
W 1921 roku konstrukcję znacznie udoskonalono i pojawił się wagon Typu II. Zbudowano 5 takich wagonów i wyposażono w nie pociągi Danuta (PP11) i Poznańczyk (PP 12). Były to znacznie lepsze konstrukcje o pełnym polu ostrzału z wierzy, jednak pola ostrzału ckmów  i kształt pancerza pozostawiały sporo do życzenia. Dlatego zaprojektowano ostateczną i najdoskonalszy model typu III, który posiadał ulepszony kształt i oraz połączenie stanowisk ckmów z drzwiami wejściowymi, co pozwalało strzelać wzdłuż osi pociągu. W wagonach było tez miejsce na silniki – czyniące z nich wagony motorowe, jednak niestety silników nigdy nie zamontowano. W 4 zbudowane wagony wyposażono pociągi Śmiały (PP 53) i Piłsudczyk (PP 52).
Podstawową różnica w konstrukcji wagonów typu II i III było to, że wierze wagony Typu II nie znajdowały się w tym samym poziomie, natomiast w wagonie typu III były rozmieszczone symetrycznie. 
Type III with doors open
 with Model Battlefrontu posiada właśnie wagony Typu III. Więc jest przedstawieniem jednego z dwóch bliźniaczych pociągów Piłsudczyka lub Śmiałego, z niewielkimi modyfikacjami może być tez stosowany jako sowiecki pociąg pancerny NKWD oraz Panzerzug 21 Wehrmachtu i służyć w bojach praktycznie do końca wojny.
W ogólnej ocenie model jest bardzo dobry - dużo lepszy niż się spodziewałem . Nie jest to model  skalowy ale jako model do gry jest świetny. Jedyne co mnie niepokoi to cena i rozmiar.

Soon Battlefront will release its model of Polish armored train for 1939 campaign.

Meeting   contrary opinions and disbelief as to its historical accuracy i decided to write few words to clarify this subject.



Type III, symmetrical mounted turrets at the same height
After end of war with soviets  Polish HQ decided to demobilize most of the armored trains leaving only those of most modern construction. At the same time decision was made to upgrade of rolling stock with the lessons learned from fight against and with captured soviet modern , two canon armored cars on pullman type carriage.

First new construction was built in October of 1920 (christened General Veygand but it entered service as General Sosnkowski.) After evaluation decision was made that its cars – based on soviet models but lacking 360 degree field of fire were inadequate – This 2 cars were  marked as Type I. Generał Sosnkowski with Type I cars was fighting in September 39 as PP 13.

Type III door open enabling fire along the line of the train
In 1921 appeared new, genuine polish construction of  Type II cars with 360 deg. field of fire. Of 5 Type II cars built, 2 trains were equipped: Danuta (PP11) and Poznańczyk (PP 12). Evaluation of these new construction model revealed that some upgrades were still needed. So shortly after the Type III was born with machine guns mounted in large doors that allowed to fire them when in open position giving much better field of machine gun fire to the front and back of the train. Another improvement was spot for engines, making Type III motor car. Unfortunately engines were never delivered or mounted in them.... 4 cars of this type  were build and 2 trains equipped: Śmiały (PP 53) and i Piłsudczyk (PP 52). Basic visual difference between type II and III was way of the turet s were mounted on a car.  Type III turrets were mounted at the same level in symmetrical manner, and in Type II one turret was placed at the top of the wagon and second one lower (car was not symmetrical higher at one sid and lover at the other).
Battlefront model have Type III cars, and corresponding assault/ command car. So its not „any polish train” but Polish train “Śmiały” or “Piłsudczyk” (PP 53 Śmiały fought in best known battle of Polish armored trains at Mokra ) .  But additionally it could serve as NKWD armored train in soviet service in 1941 (sad fate of Śmiały) and even as ( even more sad fate) Panzerzug 10 or 21 in German service up to end of 1944.
Model is very nice representation of a train in fact its much better than I anticipated, my only fears are its price and scale. 


9 komentarzy:

  1. Należy również dodać, dla tych mniej obeznanych, że w modelu brakuje lawet kontrolnych, które zapewne będzie trzeba zdobyć we własnym zakresie. Jeżeli chcemy mieć pociąg z grubsza przypominający oryginalny skład.

    OdpowiedzUsuń
  2. Do gry się nadaje, a lawety go przedłużą do rozmiarów niegrywalnych.
    To bardziej zarzut modelarskiej natury.
    Problemem pociągów w grach jest to, że jeden wagon nie ma zasięgu ognia do drugiego :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten pociąg, to niestety fake.
    Dlaczego?
    otóż, każdy wie, że w II RP nie było takich kurnych chat krytych słomą, jaka znajduje się na frontowym obrazku tego pudełka (obrazek nr 1 wpisu).
    Piłsudczyk lub Śmiały jechaliby przez mlekiem i miodem płynącą krainę. Wokół zaś rozciągałyby się śliczne wioski ze szklanymi domami.
    Saru

    OdpowiedzUsuń
  4. Od takich pokryć dachowych roiło się na wsiach ;-) gorzej ze ścianami , wyglądają jak te do OIM ;-)
    @AWu bardzo ciekawy tekst na mało znany temat. Wybaczcie moją ignorancję w dziedzinie kolejowych wojen, jakie były działa w tych wieżach? I co to za instalacje kratownicowe na dachu środkowego wagonu na fotce z pudełka?Na zdjęciach archiwalnych nie widać tego. Wymyślili sobie to?

    OdpowiedzUsuń
  5. Saru
    Toż to jakiś patrol przeciwko UPA na dalekiej Ukrainie - takie chaty stoją tam do tej pory :P

    Co do pociągu:
    To coś nad wagonem dowodzenia to radiostacja. Niestety zbyt solidna - to jest najmniej udany fragment modelu.Te elementy najlepiej byłoby dorobić o połowę chudsze...

    Co do uzbrojenia - wagony są bliźniacze, z jednej strony haubica 100mm 14/19 a z drugiej armata 75 mm 02/26.

    OdpowiedzUsuń
  6. Taka radiostacja jest na nieco innym wagonie szturmowym zaraz za wagonem Typu II na zdjęciu w tekście. tak powinna wyglądać. Niezbyt grube pręty i drut miedzy nimi rozpięty.

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety z drugiego zdjęcia widać tylko podpis ;-( Czy tylko ja tak mam?

    OdpowiedzUsuń
  8. http://4.bp.blogspot.com/-X9ycYGKl0Wk/TVRxnMvrq4I/AAAAAAAAAEk/YRgjghQKHWg/s1600/l10105181.jpg

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...