Tym razem po polsku bo mi się napisała długa odpowiedz na pytanie:
"Od czego zacząć zabawę z tego typu grami? Moje jedyne doświadczenie w tym temacie to tak na prawdę walki w D&D"
I wydaje mi się, że dobrze by jak najwięcej taki odpowiedzi wisiało w internetach w zasięgu googla bo to z fejsbuka w sposób nieunikniony zniknie w jego trzewiach
No więc.. oto moja odpowiedz
Prosta odpowiedz jest taka:
Są na tym świecie dwa gatunki gier: Gry Games Workshop i gry
nie Games workshop (oczywiście to bardzo nieintuicyjny na pierwszy rzut oka
podział ale sprowadza się do tego: że Gry GW są wszędzie dostępne i oferują ci
całe pakiety experience: Od zasad przez figurki po farbki, są ludzie, którzy
nigdy poza ten zamknięty światek nie wychodzą (a same gry w portfolio są bardzo
odmienne w klimacie od walk fantasy po fantastyczne rugby).
Jeśli szukasz graczy to jest najłatwiej znaleźć takich
grających w gry GW właśnie.
Główną wadą GW jest wysoka cena.
Gry GW sztandarowe to Warhammer 40000 (sci fi) i Age of
Sigmar (fantasy) ale GW wydaje też sporo znacznie ciekawszych gier
skirmishowych.
IMHO ta druga kategoria - czyli gry nie GW są znacznie
ciekawsze ale to jest straszliwie rozległe pole działania w którym musisz sobie
dobrać zasady figurki i znaleźć graczy o podobnych zainteresowaniach co może
nie być łatwe - choć i tu są gry bardzo popularne oferujące zasady i od razu
figurki do nich jak Bolt Action i Flames of war (II wojna światowa), Infinity i
Star wars Legion (Sci fi) czy historyczne gry jak Saga, Hail Cesar czy Black
powder.
I teraz główny podział gatunkowy (a w zasadzie dwa podziały)
Gry bitewne są historyczne albo fantastyczne, a w obu
kategoriach dzielą się na gry mass combat i skirmish.
Podział historyczne / fantastyczne nie ma co rozwijać. Warto
jednak wspomnieć że historyczne mają tą przewagę, że jak masz rycerza to w
każdy system zajmujący się podobną epoką historyczną pograsz tym samym modelem,
natomiast światy fantasy mają modele dość specyficzne często.
Skirmish jest trudno definiowany - tłumaczenia jako potyczka
niewiele nam mówi ale uogólniając to by był system który obsługuje od jednego
do kilkudziesięciu modeli (arbitralnie powiedzmy 50 ciu) na stronę.
Zwykle te z małą ilość modeli są bardziej skomplikowane i
zbliżone do gier rpg (często mają systemy kampanijne w których modele które
przeżyły grę zdobywają doświadczenie i rozwijają się) ale to nie znaczy, że
musza być trudne i skomplikowane. Natomiast te większe muszą być ze swej natury
bardziej prostsze.
Systemy mass combat zwykle w jakiś sposób agregują modele na
zbiorcze podstawki bo używają dużej ilości modeli.
Z tego co piszesz wnioskuje, że najbardziej interesowałby
cię skirmish fantasy. Gra w której grało by się kilkoma-kilkunastoma modelami w
stylu potyczek ze wspomnianego DnD.
Jest tu naprawdę spory wybór na rynku.
Od darmowej Wojnacji, przez ospreyowego Frostgrejva albo
Władcę Pierścieni z Games Workshop (które całkiem fajnie działa w małych
scenariuszach i ma wersje mini skirmich Battle companies- choć zwykle jest
grany jako gra z większą ilością modeli) po trudniej dostępne i bardziej
niszowe gry jak Song of blades and Heroes, Sellswords and Spellsingers, 2d6
Sword and sorcery - czy systemy stworzone konkretnie pod Dnd (ale chyba
aktualnie nic nie jest produkowane w tym klimacie - było kilka gier ale nie są
wspierane i produkowane od wielu lat).
Najlepiej popatrz po sklepach internetowych i stacjonarnych,
popytaj w co się gra i zobacz co jest dostępne.
Najtaniej na pewno w 1:72 ale o fajne modele fantasy w tej skali jest bardzo trudno więc raczej jesteś skazany na modele 28mm - ale z drugiej strony to najpopularniejsza skala więc jest w niej dostępne dosłownie wszystko - w tym fajne modele DnD miniatures.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz